Praktijkvoorbeeld

Praktijkvoorbeelden van The Leader in Me

  • De 7 gewoonten zijn in alle groepen te zien, te horen en te beleven.
  • aan het begin van het schooljaar beginnen we met startgesprekken en spreken we een gespreksarrangement met leerlingen en ouders af.
  • Op de open dagen leiden de kinderen de ouders de school rond en geven kinderen in elke groep een eigen lesje aan hun klasgenoten.
  • Tijdens het paasfeest hebben de kinderen van de bovenbouw hun eigen paasquiz en paasspeurtocht gemaakt. Ze hebben zelf vragen gemaakt en hiervoor een PPT gemaakt. Kinderen zijn er serieus mee aan het werk gegaan en hadden mooie quizen in elkaar gezet.
  • De laatste schooldag hebben de kinderen van groep 7 de workshops geregeld (gewoonte 1 wees proactief, gewoonte 4 win-win). Elk kind heeft samen met een ander kind een workshop voor de kinderen van groep 1-6 bedacht, georganiseerd en begeleid (gewoonte 2 en 3, begin met het einddoel voor ogen en belangrijke zaken eerst). De kinderen van groep 1-6 konden zich inschrijven voor twee workshops (gewoonte 1). Ze konden bijvoorbeeld dansen, hockeyen, mozaïeken, schaken/dammen en/of het balspel doen met waterflessen. De kinderen van groep 7 haalden de kinderen van de andere groepen op voor hun eigen workshop en gaven daarvoor uitleg (gewoonte 6 creëer synergie). Waar nodig werden de kleintjes geholpen, maar vaak was dit niet eens nodig. Het liep als een trein en de juffen en meesters konden overal even een kijkje nemen en meegenieten met de kinderen.
  • In oktober 2016 hebben we inspectiebezoek gehad. Twee kinderen hebben de inspecteur de school laten zien en alles verteld wat ze wilden vertellen. Dat hebben ze als echte ambassadeurs gedaan, want de inspecteur vertelde dat hij nog nooit zoveel over een school had gehoord. We hebben overigens een basisarrangement.
  • Tijdens het twee honderd jarig bestaan van de school hebben kinderen een presentatie gegeven aan minister Arie Slob die bij ons de feestweek kwam openen. Zij hebben daarna ook de minister de school rondgeleid. Tijdens de reunie hebben de kinderen van het Leerling Lighthouse team oud leerlingen een rondleiding door de school gegeven.
  • Sinds vorig schooljaar is er een leerling lighthouse team. Deze groep kinderen komen op voor de belangen van alle kinderen en initiëren bepaalde activiteiten. Zij hebben o.a. de meester- en juffendag georganiseerd en allerlei workshops gegeven. Maar ook assisteren zij de leerkrachten tijdens het buitenspelen.
  • Elke groep maakt een missie statuut en in elke groep worden leiderschapsrollen gekozen. Een nieuwe bezoeker wordt welkom geheten door de “begroeter”. Zij/hij vertelt dan in het kort iets over de groep en waar zij op dat moment mee bezig zijn.