Engels voor de groepen 1-8

We gebruiken de lesmethode Groove.me om Engels te geven aan alle groepen. Liedjes spelen een centrale rol in alle Engelse lessen: muziek raakt kinderen en zet ze in beweging, waardoor ze het geleerde makkelijker onthouden.

Engels in de onderbouw
De kinderen luisteren in de klas veel naar het Engels (verhaaltjes, liedjes), zeggen Engels na, zingen mee met de liedjes en doen spelletjes en oefeningen op het digibord. Zo leren ze Engels op een activerende en speelse manier.
In groep 1 en 2 leren de kinderen Engels met Bobo the rockstar. Er worden verschillende thema’s behandeld die passen bij de onderbouw, zoals de seizoenen en dieren.
In groep 3 en 4 leren de kinderen Engels met Okki the DJ. De thema’s uit de kleuterklas worden herhaald en verder uitgebreid. Binnen thema’s komen bekende, eenvoudige popliedjes aan bod. Daarnaast zingen we samen Sing along songs: liedjes zoals Head, shoulders, knees and toes.
Bij elk thema van Groove.me zijn er een aantal opdrachtjes verzameld die de kinderen zelfstandig op de computer of tablet kunnen doen. Deze opdrachtjes zijn zonder inlog toegankelijk, zodat kinderen er ook thuis mee aan slag kunnen.  Ga hiervoor naar: https://groove.me/leerling/n1. Je kunt daar ook samen de Everyday songs (groep 1-2) en de Sing along songs (groep 3-4) bekijken en beluisteren.

Engels in groep 5 t/m 8
De kinderen leren Engels met bekende popsongs van nu. Soms staat de artiest centraal (bijvoorbeeld als kinderen de kledingstijl van Justin Bieber mogen beschrijven) een andere keer de clip (wat maakt een videoclip nu succesvol en leuk, bijvoorbeeld van Lukas & Steve?) of de inhoud van de songtekst (als Ed Sheeran zingt over zijn jeugd en zijn dorp in Castle on the Hill). Kinderen leren woorden, zinnen en in groep 7/8 ook grammatica. De vaardigheden (lezen, luisteren, schrijven en spreken) worden elke les uitgebreid geoefend. Vanaf 2019 kunnen de kinderen die extra uitdaging kunnen gebruiken bij Engels ook zelfstandig aan de slag met de Grammar app van Groove.me.

De songs uit de lessen van Groove.me kun je via Spotify beluisteren:

Zelf Engels spreken is veel minder eng als de kinderen eerst mogen meezingen en meelezen met karaoke! De kinderen gaan zo goed voorbereid naar het voortgezet onderwijs.

Op www.groove.me vind je meer informatie over Groove.me.