luizencontrole

woensdag 21 maart 2018

Wat zijn wij blij met de verschillende moeders die na elke vakantie de hoofdluiscontrole in verschillende groepen op zich nemen. Helaas moeten we ook constateren dat er in meerdere groepen kinderen zijn met hoofdluis of neten. Wij willen daarom aan alle ouders vragen uw kind(eren) de komende tijd zelf extra te controleren thuis om uitbreiding van hoofdluis te voorkomen. Hoofdluis is zeer besmettelijk, het is daarom erg belangrijk om luizen te stoppen. Wanneer hoofdluis niet snel en grondig wordt tegengegaan kan er een luizenplaag ontstaan, in dit geval kom je er niet meer zomaar vanaf. Juist om die reden is het zo belangrijk om verdere besmetting met hoofdluis te voorkomen.
Wanneer u uw kind controleert maar niet zeker weet of u te maken hebt met hoofdluis of neet laat dat dan even weten aan één van deze moeders. Zij kijken dan even met u mee en laten u meteen zien waar u op moet letten en of er sprake is van neten of hoofdluis.
Kinderen preventief behandelen met shampoo tegen hoofdluis wordt niet aangeraden. Behalve jeuk en hoofdhuidirritatie kan dit er ook voor zorgen dat kinderen resistent worden tegen deze middelen. Jassen, mutsen, sjaal in een tas of speciale luizenzak aan de kapstok helpt wel. Natuurlijk blijven de luizenmoeders op school ook de verschillende groepen controleren.