info avond groep 3 beekbergen sept 2014

Op maandag en dinsdag: Bianca Mulder
Op woensdag, donderdag en vrijdag : Ellen Triesscheijn

Klassendienst
Elke week hebben er twee kinderen klassendienst, samen met 1 kind uit groep 4. We hebben hier voor gekozen om kinderen te leren zorg te dragen voor hun eigen leefomgeving. Het is prettiger te werken in een opgeruimde klas dan in een klas waar alles schots en scheef staat. Het is zeker niet de bedoeling dat iedereen zijn troep dus maar laat liggen voor de klassendienst! Iedereen draagt zorg voor zijn eigen werkplek. De kinderen die klassendienst hebben zijn na schooltijd dus nog 10 minuutjes bezig met de laatste opruimronde. Moet uw kind na schooltijd meteen weg dan kan dat natuurlijk altijd!

Sociaal-emotionele ontwikkeling

Wij werken met de methode Goed gedaan! Elke 2 weken zal er een les behandeld worden, dat kan zijn in de klas of in de speelzaal. De onderwerpen die aan bod komen zijn oa zelfkennis, zelfbeheersing, omgaan met verschillen en weerbaarheid.
Zo proberen we samen een positief en veilig klimaat te scheppen. Duidelijke regels en ruimte voor individualiteit zijn daarbij belangrijk.

Eten en drinken
De kinderen van groep 3,4 en 5 gaan gezamenlijk om 10.00 uur naar buiten. Van 10.15 tot 10.30 uur gaan de kinderen eten en drinken. Het liefst fruit, koek of boterham en het drinken in een goed sluitende beker met naam. Het eten en drinken zetten ze  ’s ochtends in de bakken in de klas.

Taal/ lezen
Methode: Voor het Taal / leesonderwijs in groep 3 wordt gebruik gemaakt van de methode Veilig Leren Lezen (VLL). Deze methode staat garant voor een doorlopende leeslijn voor de groepen 2 t/m 8. VLL biedt meer dan alleen het technisch lezen; het kind moet het gelezene natuurlijk ook begrijpen, vandaar dat er ook aandacht wordt besteed aan spreken, luisteren, creatief schrijven, begrijpend lezen en spellen. Bij deze methode maken we gebruik van het digibord. Woordjes flitsen, letters flitsen, praatplaten, alles wordt op een leuke manier geoefend.

U zult merken dat uw kind al heel gauw eenvoudige boekjes kan lezen. Deze zijn natuurlijk te halen in de bibliotheek. Het is fijn als u ook regelmatig samen met uw kind leest.

De methode bestaat uit twaalf kernen, en na elke kern krijgt uw kind het werkboekje mee naar huis. Ze vinden het erg leuk om dit boekje dan samen met u door te kijken! Zo kunnen ze laten zien wat ze hebben geleerd!

Rekenen
Methode: wereld in getallen
Er is een  evenwichtige afwisseling tussen leerkrachtgebonden lessen en zelfstandig te verwerken lessen. De thema’s sluiten aan bij de belevingswereld van de kinderen. Het computerprogramma verhoogt de effectiviteit van het leren.
Kinderen zijn bezig met optellen en  aftrekken tot 20, de tellijn, ruimtelijk inzicht etc.

Structuur: 8 blokken van 4 of vijf weken.. De lessen zijn afwisselend leerkrachtgebonden (veel instructie en interactie) en zelfstandig (korte instructie, schriftelijke verwerking). Elk blok wordt afgerond met een toets. De week na de toets is bedoeld voor herhaling en verrijking.
Daarnaast gebruiken we computerprogramma’s en spelletjes om sommen, eraf, erbij, splitsen en de tellijn te automatiseren.

Schrijven
Methode: Pennenstreken. Er wordt gelet op de schrijfhouding, pengreep en netheid. Tot aan de kerstvakantie schrijven we met een driehoekig potlood. Na de kerstvakantie krijgen de kinderen een vulpen. Het is dan ook de bedoeling dat er op school met de vulpen wordt geschreven. Gaat tussentijds de vulpen kapot, dan kunt u tegen vergoeding een nieuwe kopen.

Gymnastiek
Elke dinsdag gaan de kinderen naar de gymzaal. Ze hebben dan gymkleding nodig. Gymschoenen zijn verplicht. Op donderdag gaat groep 3 naar de speelzaal, de kinderen hebben dan alleen gymschoenen nodig. Bij mooi weer zal er ook lekker buiten worden gespeeld. Wilt u de gymkleding regelmatig uitwassen! Het is wellicht handig om de gymkleding in het weekend mee naar huis te nemen!

Bijzonderheden:

Algemeen
In groep 3 moeten heel veel regels worden aangeleerd en dingen worden afgesproken. Bijvoorbeeld het feit, dat we bij lezen, schrijven e.d. altijd van links naar rechts werken, hoe je een potlood vast moet houden bij het schrijven en tekenen, dat de juf de blaadjes nakijkt en dat het werk binnen een bepaalde tijd af moet zijn, enz. enz. Dit vergt van de kinderen erg veel energie, vooral omdat ze het allemaal graag “goed” willen doen. Daarnaast wordt hun aandacht de gehele dag gevraagd door de juf, die van alles en nog wat vertelt en ook verwacht, dat de kinderen hier het grootste deel van onthouden en terug kunnen vertellen. Denk aan het aanleren van de letters, cijfers e.d. Het is dus begrijpelijk, als kinderen na zo’n intensieve dag thuis behoefte hebben aan een stukje “afreageren”. Dit afreageren kan voor ieder kind op een andere manier gebeuren; extra druk zijn, slecht slapen, oververmoeidheid, etc.

Zelfstandig werken
We werken met een stoplicht, waarop lln. kunnen zien dat de juf even niet beschikbaar is, bv omdat er verlengde instructie aan 1 of meer kinderen wordt gegeven. Lln. moeten hun probleem zelf oplossen door uitstel of door andere kinderen te vragen. Zij werken daarbij met de zelfstandig werken blokjes.

Toetsen
Lezen/ taal: DMT (3-minutentoets), AVI (tekst lezen), CITO begrijpend lezen, woordenschat, spelling, methode toetsen VLL.

Rekenen: Methode toetsen, CITO rekenen.

Interne begeleider
Onze Intern begeleider is Loes Frederiks. Zij begeleidt kinderen die extra zorg nodig hebben en helpt leerkrachten met zorgvragen omtrent een kind.

Tenslotte
Tot slot, heeft u vragen kom gerust. Een goede afstemming van school en thuis is voor de kinderen heel belangrijk. Een korte mededeling kan voor schooltijd en anders maken we even een afspraak.

Met vriendelijke groet,

juf Ellen en juf Bianca