Verjaardag op school

vrijdag 27 augustus 2021

Het afgelopen jaar konden kinderen kiezen tussen gezond trakteren en een feestactiviteit op hun verjaardag. Niet trakteren werd regelmatig gekozen en we merkten dat kinderen groot plezier beleven tijdens “hun” feestactiviteit. Er is op die manier geen stress voor ouders om een gezonde traktatie te bedenken en valt het verschil in traktaties weg.

Vanaf dit schooljaar gaan wij de verjaardagen van de kinderen in de groep vieren zonder traktaties. Het belangrijkste is dat een jarig kind in de schijnwerpers staat. Samen met de groep worden de feestactiviteiten bedacht, waaruit kinderen kunnen kiezen. Bijvoorbeeld extra buitenspelen, voorlezen uit het lievelingsboek, een spelletje, muziek maken. Er wordt natuurlijk voor alle kinderen gezongen en krijgen zij een verjaardagskaart mee naar huis.

Sommige ouders zullen moeten wennen aan dit gegeven, omdat we zelf van jongs af aan overal trakteren. Waarschijnlijk is het een kwestie van gewenning en weten we over een tijd niet beter. Voor kinderen is het vaak vooral leuk dat ze een dag in het zonnetje staan.