Lopen met bevrijdingsvuur

donderdag 12 maart 2020

Vrijdag 17 april 2020 vieren we de bevrijding van Apeldoorn! Dit jaar is het een bijzonder jaar, want het is 75 jaar geleden dat Apeldoorn werd bevrijd. Omdat we dit jaar 75 jaar bevrijding vieren is het een mooie uitdaging om ook 75 basisschoolleerlingen de laatste 2,5 kilometer mee te laten lopen samen met de lopers van AV’34. Lopers van AV’34 vertrekken (net als de Canadese soldaten 75 jaar geleden) vanaf Wilp en gaan met het bevrijdingsvuur naar het Oranjepark in Apeldoorn. Onderweg sluiten de leerlingen van de basisscholen zich aan bij De Woonboulevard (Het Rietveld). Alle lopers arriveren samen met Old Army Cars, City of Apeldoorn Pipes and Drums en de Colour Party rond 20.00 uur in het Oranjepark.

Naast de ceremonie rondom het ontsteken van het bevrijdingsvuur door de burgemeester van Apeldoorn, dhr. T. Heerts, zal een aantal gedichten rond het thema bevrijding/ vrede worden voorgedragen en worden er ook een aantal liederen gezongen. Verder spelen muziekvereniging DAP en the City of Apeldoorn Pipes and Drums voor ons en sluiten we de viering af met een hele speciale en spectaculaire lichtshow.

Het programma ziet er globaal als volgt uit:

18.30 uur Leerlingen van diverse basisscholen verzamelen bij de Meubelboulevard om samen met AV34 lopers de laatste 2,5 km naar het Oranjepark te lopen.

19.55 uur Aankomst van de lopers van AV’34 en alle scholieren in het Oranjepark. 20.00 uur De viering van de bevrijding van Apeldoorn.

20.30 uur Start Liberation Light Event (zie hieronder).

Welke kinderen willen meelopen en het bevrijdingsvuur naar het Oranjepark brengen? Graag opgeven door een mailtje te sturen naar beekbergen@leerplein055.nl