nieuwsbrief openbare basisschool Beekbergen7 februari 2019

Weet u het nog?

• 8 februari studieochtend onderbouwteam gr 1-4 vrij

• 8 februari studiemiddag hele team gr 5-8 vrij

• 11 februari MR  vergadering

• 14 februari muziekinstrumentenles groep 6

• 14 februari Rapporten mee

• 19 februari OR vergadering

• 20 februari groepsoptreden van groep 7-8

• 21  februari muziekinstrumentenles groep 6

• 22 februari groep 1-4 vrij

• 25 februari -1 maart voorjaarsvakantie

• 6 maart groep 2-3 naar de Vier Dorpen

• 13 maart hockeyclinic gr 4 bij Ares

Sport van de maand.

Piano spelen?

Piano spelen?

In de hal van school staat een piano.
Niet iedereen heeft thuis de kans piano te spelen. 1 + 1 = 2
Als je -serieus- de piano wilt gebruiken, ben je buiten schooltijd van harte welkom! (van 8 tot 8.25 uur en van 14.30 tot 16.00 uur) Je zult wel zelf de bladmuziek of studieboek er voor mee moeten nemen.
We zijn benieuwd, of er belangstelling voor is.

Studiemiddag The Leader in Me

Het onderwerp van onze studiedag op 8 februari is ‘de emotionele bankrekening’. Met deze metafoor stelt Covey dat er bij elke interactie tussen mensen eigenlijk een positieve of een negatieve ‘storting’ op de wederzijdse mentale bankrekening wordt gedaan. Met een direct effect op zaken als onderling vertrouwen, wederzijds respect en de bereidheid tot een wederdienst. Zo zullen mensen die vooral veel kritiek leveren, onaardig of oneerlijk zijn, zich niet integer of onfatsoenlijk gedragen al snel een fors tekort op de emotionele bankrekening bij anderen opbouwen. Ze staan met andere woorden bij hen ‘in het rood’.

Rood staan. In de praktijk betekent dit dat de ontvanger van de kritiek op basis van dit negatieve saldo (lees: gedrag) niet snel warm zal lopen om de ander te helpen of een plezier te doen. ontvanger op.

Positief saldo. Mensen die zich daarentegen positief opstellen tegenover de ander, door bijvoorbeeld met aandacht te luisteren, oprecht interesse te tonen, regelmatig een compliment te geven of op andere manieren hun waardering kenbaar te maken, bouwen al snel een ‘tegoed’ op de emotionele bankrekening van de ander. De kans dat hij als gevolg van dit positieve saldo meer bereid zal zijn om de ander een plezier terug te doen of op een andere manier van dienst te zijn, is daarmee natuurlijk vele malen groter.

Het gedachtegoed achter en de werking van de emotionele bankrekening gaat overigens net zo goed op in de werk- als in de privéomgeving. Vraag jezelf dus geregeld af of jouw gedrag een storting of een opname op de emotionele rekening van de ander betekent.

Godsdienstles 31 januari

Deze keer ging het in de godsdienstles over de 12-jarige Jezus in de tempel. Jezus mocht met Jozef en Maria mee om het Joodse paasfeest te vieren in Jeruzalem. Dit feest duurde 7 dagen. Na die 7 dagen gingen Jozef en Maria terug naar huis, maar Jezus liep niet in de lange stoet die terug ging naar Nazareth. Na lang zoeken vonden ze Jezus in de tempel. Hij had een boekrol in zijn handen en praatte met de wijze mannen. Ze kunnen wel uren naar Jezus luisteren. Ze kijken verbaasd naar wat ze zien. Jezus stelt niet alleen vragen, maar de wijze mannen luisteren echt naar wat hij te zeggen heeft. Hoe kon je dit nu doen ?zegt Maria. We waren zo ongerust. Jezus kijkt rustig op en zegt: Ik moet in het huis, van God, mijn vader zijn, dat weten jullie toch? Na dit verhaal mochten de kinderen hun eigen tempel bouwen. Elke groep ging daarmee enthousiast aan het werk. Ze mochten met kapla of lego bouwen. Er werden torens, klokkentorens en bruggen gebouwd. Ook was er een stilte ruimte en een kruis van God. Tessa en Lotte hadden zelfs Gods hemel gebouwd. Mooi om te zien hoe enthousiast de kinderen aan het bouwen gingen en zo op een leuke manier het verhaal verwerken.

Groep 1 en 2

In groep 1 en 2 is er de afgelopen weken hard gewerkt. Er is een plan gemaakt voor het maken van een eigen wasmachine. Twee kinderen zijn al bezig geweest om de wasmachine te verven. Nu moet de wasmachine nog afgemaakt worden en kunnen de ouders straks het resultaat zien. Groep 1 is daarnaast erg druk geweest met het verven van een sjaal met een patroon. Het was best nog wel lastig om een sjaal  te verven volgens een vaststaand patroon. Maar het resultaat is prachtig. U kunt de sjaals zien in de gang bij de kleuters. Neem gerust eens een kijkje.

Groep 2 heeft zelfs de handwas gedaan! Een klein vies wasje kunt u nu gerust aan ze overlaten. En wat vonden ze het leuk om met de handen in het water de was te doen!

Even voorstellen

Mijn naam is Amber Elijzen. Ik ben 22 jaar oud en ik woon in Loenen. Ik ben momenteel vierdejaars pabostudente aan het Saxion te Deventer. Aankomend halfjaar (tot aan de zomervakantie) zal ik mijn afstuurstage gaan lopen in groep 1/2 op OBS Beekbergen. Ik ben op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag aanwezig. In mijn vrije tijd schaats, tennis en hardloop ik graag. Verder vind ik het leuk om af te spreken met vrienden of een filmpje te kijken. Ik heb ontzettend veel zin om nieuwe ervaringen op te doen het komend halfjaar! Als u vragen heeft, stel ze gerust!

 

Thema 'de ruimte' in groep 3

Vorige week is het nieuwe thema van onze leesmethode Lijn 3 van start gegaan. Alles staat in het teken van de ruimte. Niet alleen de leeslessen, maar ook de woordenschat lessen of de creatieve lessen. Zo hebben de leerlingen vorige week al ons zonnestelsel gemaakt. Deze week hadden wij een heuse gastspreker in de klas! Die ons alles kon vertellen over het heelal en de planeten. In een echt astronautenpak en met een echte telescoop sprak dat de andere kinderen in de klas wel aan. 

Groep 4

De cito's zijn weer achter  de rug en het is weer tijd om lekker te ontspannen. Met gekleurde huisjes vrolijken we ons raam weer op!

Onze groep kan op 13 maart deelnemen aan een hockeyclinic bij Ares. Wanneer uw kind daar aan mee wil doen, kunt u dat uiterlijk 12 februari via de mail doorgeven.

10 februariGivano groep 2 
14 februari Tim groep 4 
15 februari Yvonne groep 3 
18 februari Eljero groep 5 

 

Van harte gefeliciteerd!

Beekbergen is onderdeel van Leerplein055