groep 3 en 4

maandag 29 september 2014

IMAG0428-150x150Groep 3 / 4 begint al echt te wennen. De kinderen raken steeds meer gewend aan het werk, aan het stilzitten, maar ook aan het leuke dingen doen met elkaar. De afgelopen weken hebben we nog  genoten van het mooie weer en zijn we af en toe lekker lang naar buiten geweest.

Afgelopen week heeft groep 3 ook de eerste les gehad in de speelzaal. We hebben allerlei tik en renspelletjes gedaan maar ook de eerste les van de methode Goed Gedaan, onze methode voor sociaal emotionele ontwikkeling. Deze les ging over wennen in je nieuwe klas. Alle kinderen mochten vertellen wat ze wel heel erg wennen vonden in groep 3.  Een paar dingen die de kinderen noemden waren: een nieuw lokaal, iemand waar je naast  zit, een eigen laatje  waar heel veel spulletjes in moeten, veel werken,  dat we ook nog veel mochten spelen en natuurlijk nieuwe juffen!

Nog even een algemene opmerking over het gymmen…veel kinderen hadden donderdag geen gymschoentjes op school voor in de speelzaal. Misschien is het een idee om in het weekend de gymtas mee naar huis te nemen om de kleding te wassen en de tas maandag weer op school te hangen zodat de kinderen op dinsdag en donderdag hun gymspullen mee naar de gym of de speelzaal kunnen nemen.

Groep drie begint al echt te lezen, er zijn al veel letters behandeld en de kinderen lezen hier elke dag woordjes mee. Ook wordt er veel geoefend met oefeningen op het digibord. Groep 4 moet ook steeds meer lezen, zowel tijdens de taal- en spellinglessen, maar ook bij de rekensommen moet de opdracht goed gelezen worden. Het is daarom voor alle kinderen van belang dat er niet alleen op school maar ook thuis aandacht wordt besteed aan het lezen. Het zou heel fijn zijn als u met uw kind een afspraakje maakt om elke dag een moment samen de tijd te nemen om lekker te lezen, voorlezen hoort daar natuurlijk ook bij! U kunt ook om de beurt voorlezen en dan samen praten over wat er precies gelezen is. Samen boekjes uitkiezen in de bieb is ook erg leuk. Het maken van leeskilometers is zeker in groep 3 en 4 erg belangrijk!  Heeft u moeite met het kiezen van het juiste niveau van de leesboekjes, dan kunt u natuurlijk altijd de juffen om hulp vragen! Maar het belangrijkste is dat uw kind plezier heeft en blijft houden in het lezen!!

De meeste ouders zijn op de informatie avonden van groep 3 en 4 geweest. Bent u niet aanwezig geweest en heeft u nog vragen, dan kunt u na schooltijd altijd even een afspraak maken. De informatiebrief van groep 3 kunt u hier ook downloaden, de brief van groep 4 volgt nog.