Godsdienstlessen

vrijdag 1 juli 2016

gdAls je heel vroeg opstaat om de kinderen van groep 8, die nu heerlijk naar Vlieland onderweg zijn, uit te zwaaien, houd je zeeën van tijd over. Deze tijd kan ik dus mooi gebruiken om te schrijven over de allerlaatste godsdienstles voor de vakantie.
De donderdagmorgen begon met het afscheid van de kinderen van groep 8. Ik heb eerst een verhaal voorgelezen over een Indianenjongen. Deze jongen heette ook Jongen totdat hij een andere naam verdiend had door iets dappers te doen, zoals het doden van een bizon. Maar Jongen zag dat de bizonmoeder een klein bizonbaby’ tje had en werd verdrietig bij het idee dat het baby’ tje dan door zijn toedoen geen moeder meer zou hebben. Hij kon dus geen dappere daad verrichten waardoor hij zijn definitieve naam kon verdienen. Hij schaamde zich maar stond wel achter zijn besluit. Uiteindelijk kreeg Jongen wel een nieuwe naam omdat hij zijn hart gevolgd had en dat is minstens zo dapper.
Ik heb tijdens het afscheid nemen gezegd dat ik hoop dat alle kinderen trots zullen zijn op wie ze zijn! Dat ze hun hart zullen volgen ook al is dat niet altijd wat er standaard van ze verwacht wordt.
Juf Anja heeft voor alle kinderen een tienerdagboek kunnen regelen. We hebben dit meer eigentijdse boek aan de kinderen overhandigd als afscheidscadeau. Daarna was het tijd voor een spel( bingo).
We zullen de kinderen van groep 8 wel gaan missen. Soms realiseren andere mensen zich niet dat wij kinderen jaar in, jaar uit, soms wel vanaf groep 2 t/m groep 8, meemaken. Dat we leuke, maar ook emotionele dingen met ze mogen delen, van het overlijden van een dierbaar persoon of huisdier tot en met heel heuglijke feiten( geboorte van baby’ tjes, een nieuwe hond, zwemdiploma’s, de zoveelste tand eruit etc.) We zien kinderen vaak heel erg groeien, zowel letterlijk als figuurlijk. We bouwen een band op en die band vind ik zelf heel waardevol. Afscheid nemen is dan ook niet mijn favoriete hobby. Maar gelukkig konden sommige kinderen na het afscheid gewoon lekker meehelpen bij de lagere groepen. Gisteren werden de groep 8 kinderen verdeeld over andere groepen. Ik kan altijd wel hulp gebruiken. Reuze gezellig( zie foto). Bij de kleinere kinderen hebben we het petjesspel gespeeld. Zowel in groep 2/3/4 als bij 5/6 mocht ik het verhaal van de oude schildpad voorlezen. Kaylee uit groep 6 had het boek speciaal voor mij meegenomen. Een prachtig verhaal met een duidelijke boodschap en mooie platen. Hoewel Kaylee er zelf niet was, heb ik wel uit het boek van de oude schildpad voorgelezen!
Juf Anja en ik moesten ook afscheid nemen van onze fijne HVO- collega, AnneMarie. Wij vinden het jammer dat ze weggaat!
Al met al kijken we terug op een fijn jaar, met boeiende gesprekken en met fijne, soms heftige, maar vaak ook mooie momenten.

We wensen iedereen alvast een fijne vakantie toe!

Anja en Elize.