Godsdienstlessen

donderdag 14 september 2017

Misschien hebt u ons weleens op de donderdag op school zien lopen? Wij verzorgen de godsdienstlessen op OBS Beekbergen. In dit stukje leggen we kort uit wat we doen tijdens deze lessen.

Ik ben Anja Hertgers (links op de foto) en verzorg de PKN (Protestantse Kerk Nederland) lessen. De verhalen uit de bijbel vormen de basis voor de protestantse lessen. Samen met de kinderen ga ik met de kinderen ontdekken wat deze verhalen ons nu nog vertellen. Elke les staat er een thema centraal, wat aan hun leefwereld refereert. Zo ben ik begonnen met het thema verwonderen. Waar verwonder ik mij over in de schepping. Dit hebben kinderen gedaan aan de hand van foto’s van dieren en de natuur. Zo sluit ik ook aan bij de Vredesweek en de Kinderboekenweek. Natuurlijk komen ook de Christelijke feesten aan bod. Wat vieren we dan eigenlijk en wat is de herkomst van de rituelen die we nog steeds toepassen. Dit alles gebeurt in alle openheid, zo leren de kinderen respect te hebben voor elkaars mening en elkaar te accepteren zoals ze zijn.

Mijn naam is Astrid Leenheer (rechts op de foto). Ik neem de rooms-katholieke lessen voor mijn rekening. Vanaf dit jaar werken we met een nieuwe methode waarbij de kinderen gaandeweg een boek samenstellen, die ze aan het einde van het jaar mee naar huis krijgen. Deze methode leidt de kinderen vanaf groep 3 t/m groep 8 in een verdiepende lijn langs Bijbelverhalen, bijzondere rituelen en alledaagse gebeurtenissen. De kinderen maken zo op een open en speelse manier kennis met het hele kleurenpalet van het rooms-katholieke geloof. De lessen zijn gebaseerd op positieve basiswaarden en omgangsvormen, en richten zich op het onzichtbare, innerlijk leven. Samen onderzoeken we de diepere levensvragen die door de setting van de lessen worden opgeroepen. Zo groeien de kinderen langzaam maar zeker in liefde en vertrouwen.