Nieuws uit groep 1 en 2.

dinsdag 19 februari 2019

Vorige week hebben wij op Valentijnsdag het verhaal van het rode kippetje voorgelezen. Een kippetje dat in haar eentje moet zaaien, wieden, oogsten en brood bakt omdat niemand haar wil helpen. Als het brood klaar is en ze vraagt wie haar helpt met het brood opeten, wil iedereen wel helpen. Dit laat het kippetje echter niet gebeuren en ze eet het alleen op, omdat ze de rest ook alleen gedaan heeft. Dit verhaal was een mooie aanleiding om gedrag te bespreken met de kinderen en wat het met je doet. Naar aanleiding van dit verhaal gaan we ons de komende periode richten op de emotionele bankrekening (TLIM) van de kinderen. Dit houdt in dat we elkaar complimentjes geven of elkaar helpen. Dit geeft iedereen een goed gevoel. Als de kinderen iets positiefs doen of zeggen over een ander, mogen ze een zelf geknipt hartje in het bakje doen. Ze storten dus een hartje. Dit bakje en de hartjes hebben de kinderen zelf gemaakt vorige week. Het hangt in de klas, kom gerust eens kijken!
Het kan echter ook gebeuren dat iemand niet zo aardig is of niet zo behulpzaam. We bespreken dan ook wat dit gedrag met de ander doet. Eigenlijk doe je dan een opname bij iemand, want diegene voelt zich niet zo fijn. Dit betekent dat er een hartje uit het bakje moet. Wij gaan voor een heleboel stortingen op de emotionele bankrekening van de kinderen en hopen dat u thuis ook een aantal stortingen kunt doen, dat maakt het makkelijker voor een kind om het op school ook toe te passen.