Juf Marit op reis naar Gambia

donderdag 13 april 2017

Op vrijdag 21 april vertrek ik voor 2 weken naar Gambia met 19 mensen van de Multipercussion groep uit Zutphen. Ik speel al ruim 5 jaar djembé en al die tijd hoor ik fantastische verhalen over de reis die ze elk jaar in de meivakantie maken naar Gambia. Dit jaar ga ik het meemaken…

Ik verblijf in een lodge in Gunjur, een niet toeristisch gebied in Gambia. Daar krijg ik ’s ochtends djembé les en maken we in de middag verschillende uitstapjes. Zo gaan we onder andere naar lokale markten, een djembé fabriek bezoeken, een boottocht maken en ook een lokale school bezoeken waar we samen wat met de kinderen gaan doen. Daarnaast zullen we in de eerste week ook allerlei spullen uitdelen die de mensen daar hard nodig hebben; zoals kleren, zeep, tandpasta, tandenborstels, pennen,  speelgoed en nog veel meer. Al deze spullen zijn al een tijd geleden verzameld en verscheept in een container naar Gambia.

In de avond treden lokale bands op bij de lodge, maar ook wij gaan twee avonden optreden op festivals in de buurt.

De Multipercussion groep ondersteunt al jaren projecten in Gambia. Het geld hiervoor wordt opgehaald tijdens de optredens die gegeven worden op verschillende evenementen. Dit jaar gaat het geld naar een gemeenschapskeuken die gebouwd gaat worden naast de lodge. Deze gemeenschapskeuken moet ervoor zorgen dat de lokale bevolking leert om bijvoorbeeld tomatenpuree te maken, zodat het overschot aan groente en fruit niet verloren gaat.

Het zal een unieke, onvergetelijke ervaring worden….