groep 5/6

woensdag 27 maart 2019

Wat zijn we blij met zoveel hulp in de groep. Op maandag en dinsdag is juf Daphne bij ons. Zij is Pabo student en we proberen veel van elkaar te leren. Duidelijk een win-win. Op woendag, donderdag en vrijdagochtend is juf Hilde onze grote steun. Zij assisteert en begeleidt groepjes kinderen. Ook juf Henriette, onderwijsassistent in groep 7/8 helpt met grote regelmaat groepjes met kinderen uit onze klas. Wat is er veel mogelijk met zoveel helpende handen!

Op 17 april verzorgt onze groep een klein optreden. Achter de schermen zijn we hier natuurlijk al mee bezig.

Dan nog de informatie over onze rekentoetsen. Voorheen werkten we drie weken aan een rekenblok en sloten af met een toets. De resultaten zag u in Parnassys. Na de toets gingen we met sommige leerlingen nog eens herhalen, anderen werkten aan eigen rekendoelen. Nu hebben we in samenwerking met de Pabo uit Deventer een ander traject opgezet. We gebruiken nog dezelfde rekenmethode maar het proces is veranderd. We starten nu met de toets die diagnostisch wordt gebruikt. De kinderen maken de toets en wij kijken wat al goed gaat en wat nog niet. Na de toets maken we instructiegroepen van verschillende sommen. Leerlingen die bij een onderdeel onvoldoende scoorden sluiten bij een instructiegroep aan. De sommen die bij de toets geen probleem vormden worden niet meer herhaald. Kinderen die op alle gebieden goed scoorden werken aan plus werk na de toets en ook zij worden hierbij begeleid. Dan sluiten we het blok toch nog af met een soort schaduwtoets om te kijken of het werken in de instructiegroep/groepen heeft bijgedragen aan een positief resultaat. De resultaten van deze afsluittoets ziet u als ouder in Parnassys. Deze werkwijze wordt maandelijks in een leerteam, samen met een docent van de Pabo, besproken. Mooi toch om zo samen te ontwikkelen? Ook juf Marlies hanteert deze werkwijze en ook zij heeft zitting in het leerteam. Over deze werkwijze houden we u natuurlijk op de hoogte!