Het proces in 2015-2016

Gedurende het schooljaar 2015-2016 volgden wij met het hele team de opleiding ‘The leader in me’, verzorgd door het CPS (www.cps.nl). Onderstaand een eerste indruk van het proces dat wij daarmee gestart zijn.

The Leader in Me is een proces voor basisscholen dat kinderen aanspreekt op hun talenten en betrokkenheid. Het leert ze op een speelse manier 7 gewoonten gericht op persoonlijke groei en relaties met anderen. Die gewoonten komen voort uit het bekroonde leiderschapsboek ‘The 7 habits of highly effective people’ van Stephen Covey. De kern van het boek is dat zeer effectieve mensen een zevental gewoonten hebben die de basis zijn voor hun succes en dat iedereen deze gewoonten bij zichzelf (verder) kan ontwikkelen. Effectief en succesvol in de zin van: het beste uit jezelf te halen, met respect voor anderen en je omgeving. Dit gedachtegoed bleek zo universeel, dat het verder is uitgewerkt voor kinderen, tieners, gezinnen en een proces voor basisscholen. En zo ontstond The Leader in Me, ontwikkeld door leraren.

Een leiderschapsboek? Moet ieder kind dan een leider worden? Nee, natuurlijk niet. Het uitgangspunt van de 7 gewoonten is vooral dat de wereld natuurlijk niet maakbaar is, maar dat je jouw invloed wel kunt vergroten door (zelf-) leiderschap. Het gaat erom kinderen die gewoonten mee te geven die hen helpen zichzelf te ontwikkelen en waar ze de rest van hun leven profijt van hebben. Van binnen naar buiten dus, en dat maakt dit proces zo bijzonder. Het gaat over eerst werken aan jezelf, eerst kijken naar jezelf, naar je keuzes, je verantwoordelijkheden, je doelgerichtheid en je integriteit en dan pas naar de ander en naar jouw relaties met anderen.

Modelling (voorbeeldgedrag) van de leerkracht/leidster staat centraal. Zij zijn degenen die de 7 gewoonten door de dag heen herkennen en tot leven brengen. Leerkrachten/leidsters hoeven er niet iets ‘bij te doen’. Ze blijven doen wat zij deden maar geven er nieuwe woorden en inhoud aan. De 7 gewoonten bieden een gemeenschappelijke taal als houvast voor de hele pedagogische én didactische aanpak. Voor iedereen die betrokken is: kinderen, leerkrachten, schoolleiding, ouders…..

Geen programma en ook geen methode, maar een proces binnen de aanpak van alledag. Het is vooral anders kijken naar wat wij nu al doen zodat kinderen maximaal kunnen oefenen in persoonlijk leiderschap. De aandacht voor leiderschapsgewoonten past bij onze missie en wordt verbonden aan andere onderwijsdoelen. We spreken van gewoonten en habits vanwege het feit dat wij vanaf volgend schooljaar starten met Engelse lessen aan de groepen 1 t/m 8.

Boek tlim

Delen via