Bezoek leiderschapsdag (The Leader in Me)

donderdag 19 mei 2016

TLIMWoensdag 18 mei zijn juf Danielle, juf Ingrid en juf Yolanda naar de Leiderschapsdag geweest van obs Atlantis in Amersfoort. Daar konden zij de school bezoeken die al een aantal jaren werkt met The leader in Me en de 7 gewoonten van Stephan Covey en sinds kort de Lighthouse status hebben gekregen. Het was erg leuk om te zien hoe kinderen de missie van hun eigen groep presenteerden. De leerlingen deden dat op verschillende manieren bijvoorbeeld d.m.v. een PowerPoint presentatie of door een lied (kleutergroep en groep 3). De kinderen uit groep 8 hebben ons rondgeleid en konden veel vertellen over hun school, met grote trots overigens! Daarnaast heeft de voorzitter van het Lighthouseteam ons het een en ander verteld en ook een ouder van de school vertelde haar verhaal.

Het was voor ons heel leerzaam om te zien hoe de 7 gewoonten in de dagelijkse praktijk werden ingezet. Samen met ons eigen Lighthouseteam zijn we bezig met de voorbereidingen om dit na de zomervakantie stapje voor stapje te gaan gebruiken in onze school. Hierbij de gewoonten en hun betekenis op een rij:

Wees proactief: de gewoonte van keuzevrijheid

Neem verantwoordelijkheid voor je eigen leven.

‘Ik denk, ik doe en ik kijk terug.’

Begin met het einddoel voor ogen: de gewoonte van de visie

Begin met het eind in gedachten.

‘Ik zie het in mijn hoofd en ik ga er voor.’

Belangrijke zaken eerst de gewoonte van integriteit en uitvoering

Stel prioriteiten en doe de belangrijke zaken eerst.

‘Ik houd mij aan mijn voornemens.’

Denk win-win de gewoonte van het wederzijds voordeel

Heb een iedereen-kan-winnen houding.

‘Ik wil het beste voor jou en mij.’

Eerst begrijpen, dan begrepen worden de gewoonte van wederzijds begrip Luister oprecht naar anderen. ‘Ik en jij komen verder als we van elkaar weten wat we belangrijk vinden.’
 Creëer Synergie de gewoonte van creatieve samenwerking

Werk samen om meer te bereiken.

‘Omdat we verschillend zijn, kunnen we samen dingen die we apart niet kunnen.’

Houd de zaag scherp de gewoonte van vernieuwing

Vernieuw jezelf regelmatig.

‘Als ik goed voor mezelf zorg, ben ik tot veel in staat.’