Medezeggenschapsraad

donderdag 14 september 2017

Beste ouders!

Het schooljaar is alweer een paar weken op gang. Volgende week staat de eerste Medezeggenschap vergadering op de agenda, donderdag 21 september 20:00 uur.

Voor de nieuwe ouders onder ons, bijgaand een korte toelichting op de rol van de MR binnen OBS Beekbergen

De Medezeggenschapsraad (MR) is een wettelijk verplicht orgaan dat de belangen behartigt van allen die betrokken zijn bij de school (leerlingen, ouders en personeel). Ouders en teamleden kunnen middels de MR indirect invloed uitoefenen op het beleid van het schoolbestuur. De MR adviseert bij voorgenomen fundamentele wijzigingen in de schoolorganisatie of het onderwijsprogramma, personeelsbenoemingen, de vakantieregeling, zaken betreffende veiligheid en gezondheid op school . Het schoolbestuur vraagt de MR om instemming bij besluiten over fusie van de school, deelname aan onderwijskundige projecten, belangrijke verbouwingen en beleid m.b.t. voorzieningen voor de leerlingen en het betrekken van ouders bij ondersteunende werkzaamheden op school. De uiteindelijke verantwoordelijkheid blijft bij het schoolbestuur. De MR geeft gevraagd en ongevraagd advies aan de directie over allerlei zaken die de school betreffen. Deze vorm van inspraak is geregeld in de Wet Medezeggenschapsraad op Scholen (WMS). In de Wet Medezeggenschap op Scholen in het MR reglement ligt vast op welke wijze de MR instemmingsrecht of adviesrecht heeft.

Onze MR bestaat uit 6 leden. Drie ouders vormen de oudergeleding en drie teamleden vormen de personeelsgeleding. De MR komt circa 8 keer per jaar samen voor overleg. Om standpunt instemming en advies goed te kunnen bepalen, is de directeur van de school bij elke vergadering uitgenodigd voor informatievoorziening en overleg.

Zou je eens deel willen nemen aan een vergadering, dat kan, deze is grotendeels openbaar. Wil je meer informatie, zou je eens deel willen nemen aan een vergadering, of misschien wel zitting nemen als MR lid, neem dan contact op met Maaike Boonstra (maaike.boonstra@hotmail.com/ 06-42055985) of spreek 1 van de andere leden aan: Linda Schotpoort, Nelleke Reuvekamp, Daniëlle Rorije, Mariet Geurts of Marit Nieuwenhuis.